Organisk vs. betalt søk

Når du søker etter innhold på en søkemotor som Google, vil du få opp flere millioner resultater på det som kalles «Search Engine Result Page», med forkortelsen SERP. Blant disse er det både organisk og betalte søk. Vet du hva som er forskjellen på organisk og betalt? Og hvordan bør du som digital markedsfører bruke disse elementene? Jeg skal i dette blogginnlegget forklare forskjellen på organisk og betalt søk. Jeg skal også forklare hvordan digitale markedsførere bruker disse elementene i arbeidslivet.  

Organisk søk 

Organisk søkeresultater er en resultatopplisting fra søkemotorer. Resultatene blir rangert etter hvor relevante de er i forhold til søkefrasen som blir skrevet inn i søkefeltet. Vi går ikke lenger i butikken og kjøper det vi trenger, men googler og undersøker markedet før man bestemmer seg for et bestemt produkt. Fordelene med organiske annonserer rangering og alt bedriften gjør påvirker rangeringene. Kundeservice, sosiale medier og PR er også viktige fordi de påvirker søkeresultatene for bedriften din. Når du først har oppnådd topprangering, er det lettere å holde rangeringen høy og som kan bygge tilliten til brukerne. En ulempe derimot er at det tar alt for lang tid. Det kan ta flere måneder eller år for organiske resultater å dukke opp på toppsiden.

Et bilde som inneholder skjermbilde

Automatisk generert beskrivelse

Som skrevet er en av fordelene med organisk søk, rangering. Her er noen tips til hvordan du kan få nettstedet til å rangere høyere på søkeresultatene:

  • Geografisk nærhet (basert på GPS-data)
  • Kundetilfredshet (anmeldelser, vurderinger og anbefalinger) og
  • Relevans for søkerne (målt etter hva andre sier og gjør)

Betalt søk 

Betalt søk er annonsering i søkemotorene, også kalt SEM. Ved å ha betalt søk, blir bedriften belastes PPC (pay per click). Annonsærer betaler for å få annonsene sine vist når brukere gjør et søk som inneholder spesifikke nøkkelord. Gebyret du betaler er basert på antall klikk eller visninger du mottar for annonsene dine. En av fordelene med betalte annonser er bedre klikkfrekvens, fordi de som bruker nøkkelordene har ofte høy kjøpsintensjon og er bevist på utkikk etter produktet eller tjenesten. En ulempe med betalt søk er selvsagt er kostnaden som forekommer. Betalt søk kan ha en stor påvirkning på bedriftens salg og her har du åtte gode grunner til at betalt søk er den strategien du bør gå for:

  1. Betalt søk bidrar til å nå dine bedriftsmål
  2. Betalt søk er målbart og sporbart
  3. Betalt søk er lett å komme i gang med
  4. Betalt søk gir deg kontroll
  5. Betalt søk fungerer bra kombinert med andre kanaler
  6. Betalt søk gir deg verdifull data 
  7. Betalt søk har mange målrettingsmuligheter
  8. Nå potensielle kunder i intensjonsfasen
Et bilde som inneholder skjermbilde

Automatisk generert beskrivelse

Hva er forskjellen på organisk og betalt søk? 

Forskjellen på organisk og betalt søk, er at organisk søk må synligheten av annonsen fortjenes. Ved betalt søk er du avhengig av hvilke søkeord du velger å være synlig på. Betalte søk er også de første 3-5 oppføringene i Googles resultatopplistning. De får «hedersplassene» fordi de har betalt for annonsene gjennom Google Ads og de er merket med annonse. Organisk søk derimot er alle oppføringene under disse betalte annonsene. Disse organiske søkene blir rangert etter hvor relevant innholdet er i forhold til søkeordet du taster inn i søkefeltet. 

Organisk eller betalt søk? Ja takk, begge deler                                                            

De aller fleste markedsførere jobber mye med søkemotormarkedsføring, der man fort kan bli trangsynt mot betalt søk. Det er mange eksempler der bedrifter ofte setter opp store reklamebudsjetter, uten at de har analysert hvordan kundene finner de. Bedriften må altså vite hvor kundegruppen finner de, for å finne ut om de faktisk trenger et stort reklamebudsjett eller ikke. For å konkurrere på dagens marked er det viktig å ha en kombinasjon av både organisk og betalt søk. Det er viktig å nå frem til kundene på den øvre delen av søket, men om man jobber taktisk og godt med organiske søk er det minst like viktig. Å bli funnet på det organiske søkeresultatet har blitt forretningskritisk. For å lykkes på den nedre delen, må man ha fokus på å utvikle et godt innhold med gode nøkkelord og relevant innhold gjennom gode SEO teknikker. 

Det er altså en stor forskjell på betalt og organisk søk. Begge to er viktige på hver sin måte og de fleste bedrifter burde finne en balanse med å bruke begge disse to. Betalt søk lønner seg mest om du ønsker vekst og mye klikk på kort tid, men om du ønsker å bygge opp noe på et lengre perspektiv, er organisk søk absolutt fornuftig også. 

Kilder:

https://www.spiredigital.no/artikler/8-grunner-til-aa-komme-i-gang-med-betalt-soek-nå/

https://presmarymethuen.org/no/dictionary/what-s-the-difference-between-organic-search-and-paid-search/

2 thoughts on “Organisk vs. betalt søk

  1. Hei Andrea! Bra jobbet med alle blogginnleggene du har publisert. Liker at du levert på tiden og gjør alle oppgavene som er tildelt – sånn skal det gjøres! Du skriver godt og har en fin struktur på innleggene. Av en eller annen grunn kommer ikke bildene dine opp på dette innlegget? Ellers veldig bra jobbet. Keep up the good work!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *