Logg del 2:Fra ingenting til nettbutikk

I forrige blogginnlegg skrev jeg og min medstudent Julie del 1 av loggen, i forbindelse med eksamensoppgaven vår. I det blogginnlegget skrev vi blant annet hvordan vi opplevde og jobbet med kundeservice, markedsføring, design av produkt og mye mer. Jeg vil anbefale å ta en titt på det innlegget og deretter lese fortsettelsen i dette innlegget. Her vil vi skrive litt mer om selve gjennomføringen, sluttfasen av oppgaven, lansering og veien videre for dialektkopp.no

Fortsettelse på del 2: Gjennomføring

Om oss

Når vi selv er kunder på en nettside, får vi et bedre inntrykk av nettbutikken og merkevaren om vi får kjennskap til de som står bak nettbutikken. Det gir et personlig inntrykk, kundene kan føle på en tilhørighet og dermed ønsker å kjøpe produktet fra akkurat deg. Derfor var vi tidlig ute med å opprette en “om oss” meny, der vi skrev om hvem vi er og hva som ligger bak opprettelsen av nettbutikken. Å legge med bilde synes vi også er viktig, for å vise ansikt på hvem vi er. 

Rabattkode

Rabattkode var noe vi ønsket å få på plass så fort som mulig og det var enkelt å fikse. En rabattkode er et lurt salgstriks for å få potensielle kunder inn på nettbutikken, de blir lettere fristet til å foreta et kjøp og mange tenker at “siden det er rabatt, er det for godt til å si nei til”. Vi har opplyst om rabattkoden på nettbutikken, nyhetsbrevet, Facebook og Instagram for å treffe målgruppen på alle plattformene og dermed skape trafikk i nettbutikken. 

Handlekurv og brukerkonto

Ofte forlater kunden deg i handlekurven av ulike årsaker. Vi har jobbet med å få vår handlekurv så kort og konkret som mulig. Ofte orker ikke kunden å skrive inn alt for mye informasjon og vil helst klikke seg rett gjennom. Derfor har vi gjort det mulig for kunden å kunne lage seg en brukerkonto. Her fyller kunden inn kun den informasjonen vi absolutt må ha og slipper dermed å gjøre det i handlekurven. Dette gjør det lettere for kunden å bestille. Ved å opprette en konto kan kunden også bli holdt oppdatert på våre nyhetsbrev via mail, om ønskelig.

Om de ikke oppretter en konto, må de fylle inn informasjonen på bilde under. Dette er et ganske “standard” oppsett, som er så kort som overhodet mulig. Kunden kan også krysse av for å “lagre denne informasjonen til neste gang”, som gjør det lettere ved neste kjøp. 

Betalingsløsninger 
Da vi skulle legge inn betalings verktøy vurderte vi Vipps. Utfordringen der var kravet om organisasjonsnummer, og det ønsket vi ikke å opprette fordi vi var usikre på om vi kom til å videreføre butikken i fremtiden. Betalings Verktøyet vi endte opp med var Stripe. Stripe kan enkelt integreres i Shopify. Betalingsløsningene som er tilgjengelige i dag er Visa, Matercard, American Express, PayPal og Apple Pay. Kundene har også mulighet til å velge fakturaløsning.  

Lansering

Vi lanserte nettbutikken ganske tidlig og gjorde endringene underveis. Vi synes dette var ein grei måte å jobbe på og det ga kundene en mulighet til å følge utviklingen av nettbutikken. Det var ikke mulig å kjøpe produktene, men kundene kunne se hvem vi var og hva vi hadde å tilby. Fra vi lanserte nettbutikken (midten av april), til per dags dato (27.05.20) har vi hatt 80 brukere innom. Vi lanserte koppene for et par dager siden, som vil si at markedsføringen vår har fungert veldig bra og har lokket kundene inn på nettbutikken. Dette er et tall vi er veldig fornøyde med! 

Nådde vi våre OKR? 

Objective: Oppnå en vellykket lansering av nettbutikken og tilegne oss ny kunnskap.

KR1: Oppnå 500 besøkende på nettsiden innen 1. juni (5/10)

KR2: Få 200 følgere på Instagram innen 1. juni (6/10) 

KR3: Få 20 abonnenter til nyhetsbrev innen 1. juni (7/10)

For å kunne presentere den nettbutikken vi ønsket, har vi jobbet hardt, veldig hardt. Vi har klødd oss litt i hodet hver eneste dag, himlet med øynene og grått en liten tåre. Heldigvis har vi hatt ulike mål underveis som har gitt oss klare retningslinjer og en påminnelse på hvorfor vi faktisk gjør dette. Vi har oppdatert våre OKR hver uke. Det har vært nyttig fordi det gir oss et perspektiv på hvordan vi faktisk ligger an, hvis vi er langt unna å nå ett eller flere av målene, har vi ikke mulighet til å “glemme det” og lage et nytt. I stedet må vi tvinge oss selv til å innse at vi kanskje ikke har jobbet hardt nok for å nå målet og skrive en ny brøk for hvor sannsynlig det vil være at vi er nærmere å nå målet neste uke. 

Vårt objective var å oppnå en vellykket lansering av nettbutikken og tilegne oss ny kunnskap. 

Lanseringen av nettbutikken gikk bra. Designet på nettbutikken var annerledes enn det designet vi bruker i dag og produktene var ikke publisert. Likevel var det mulig å lese om oss, finne kontaktinformasjon og abonnere på nyhetsbrevet vårt gjennom nettsiden vår. Etter omtrent to uker etter lansering av nettbutikken fikk vi mange av produktene våre på plass. 

KR1: Per dags dato (01/06) har vi hatt totalt 5233 sidevisninger og 1130 brukere. Det vil si at målet vårt er nådd (over all forventing). Vi la ut våre to første annonser i forrige uke, etter det har sidevisningene gått opp og vi har fått mange henvendelser fra kunder. Den første uka satt vi sannsynligheten for å nå dette målet til 5, men vi kunne satt dette enda høyere, eller enda bedre, hatt mål om å få for eksempel 3500 sidevisninger innen 1 juni, da måtte vi jobbet enda hardere med å markedsføre produktene våre. Likevel er det en god erfaring å ha med seg videre, vi visste ikke at to små annonser skulle vise seg å gi så gode resultater og tall for oss. Dessuten har vi også markedsført nettbutikken vår gjennom våre LinkedIn profiler den siste uken. Med tanke på at produktsortimentet vårt i dag er mindre enn det vi så for oss i starten, er vi veldig godt fornøyd med så mange sidevisninger og brukere. 

KR2: I skrivende stund (01/06) har vi 102 følgere på Instagram, vi har derfor en god del å gå på, vi kunne satt dette målet enda lavere, eller begynt å markedsføre oss gjennom annonser enda tidligere (da vi merker at annonsene gir oss følgere). Vi har skjønt at det er vanskeligere å opparbeide seg en stor følgergruppe på Instagram enn det vi trodde i starten. Siden vi er en bedriftsprofil, virker det som at mange profiler der ute ikke er interessert i å følge oss, kanskje fordi vi selger noe som ikke er interessant nok for dem eller fordi de ikke har noe forhold til oss.

KR3: Vårt siste key results er å oppnå 20 abonnenter innen 1 juni. Per dags dato (01/06) har vi 22 abonnenter til nyhetsbrevet. Siden den dagen vi fikk Mailchimp opp og gå, har vi aktivt drevet markedsføring rundt nyhetsbrevet vårt. Vi har fått venner og familie til å abonnere. Likevel har dette målet blitt litt nedprioritert fra vår side til en viss grad. Hadde vi lagt ut en annonse der fokus var å få folk til å abonnere på nyhetsbrevet, hadde vi helt sikkert klart å skaffe fler enn 20 abonnenter innen 1 juni. 

Det er fremdeles tre uker igjen av semesteret. Siden vi nå har passert 1 juni, har vi lagd nye OKRs. Vi ønsker å drive mer markedsføring rettet mot nettbutikken vår, få 100 følgere til på Instagram og ikke minst, få flere abonnenter til nyhetsbrevet.

Konklusjon og veien videre

Sett under ett, er vi veldig fornøyd med valg av produkt. Det er nyskapende, noe folk ønsker å kjøpe og bidrar til at dialekter blir kjent på tvers av landet. Selv om vi knotet mye underveis med det tekniske, er vi veldig fornøyd med nettbutikken utad og den røde tråden mellom nettbutikken og våre sosiale medier. Vi har fått mye oppmerksomhet for merkevaren, som er utrolig gøy. 

Har vi tilegnet oss ny kunnskap? Uten tvil. Vi har lært ekstremt mye på kun to måneder. Når vi nå ser tilbake på hvor “lost” vi var i starten, er det helt utrolig å se hvilket resultat vi sitter igjen med. Vi har levert en fullverdig nettbutikk, fått mange følgere på Instagram og Facebook og blitt ganske mange erfaringer klokere. Vi har lært at tålmodighet lønner seg, uansett. Selv om vi bare er halvveis i denne eksamensoppgaven og det gjenstår en del arbeid, sitter vi her som to stolte studenter.

I tiden fremover kommer vi til å lære om annonsering på Facebook og kommer dermed til å praktisere dette med vår egen reklame for dialektkopp. Hele opplegget rundt dialektkopp kommer vi til å jobbe aktivt og seriøst med frem til eksamensoppgaven er levert og sensuren er satt. Det er en utrolig god erfaring og noe vi ønsker å få så mye ut av som mulig! 

Be the first to reply

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *