Logg del 1: fra ingenting til nettbutikk

Del tre, E-varehandel i faget digital markedsføring er nå over. I den forbindelse skriver jeg og min medstudent Julie en logg. Loggen tar for seg stegene i opprettelsen av en nettbutikk. I både mitt og Julie sine blogginnlegg kan du lese om hvordan prosessen har gått, fra vi fikk utdelt eksamensoppgaven, til vi sitter igjen med en (snart) ferdig og fullverdig nettbutikk som vi er stolte av. Vi vil gå gjennom fasene fra planlegging, til gjennomføring, lansering og hva som blir veien videre for merkevaren. 

Fase 1: Planlegging
Planlegging av konsept
Hverken jeg eller Julie har vært borti lignende før, vi har aldri jobbet så digitalt før og vi har i hvert fall aldri vært med på å opprette en nettbutikk. Det nærmeste vi noen gang har kommet er da vi skulle opprette våre egne blogger, som imidlertid var vanskelig nok i seg selv. Oppgaven som tok for seg at vi skulle opprette en velfungerende nettbutikk, og aller helst tiltrekke oss kunder føltes overveldende, veldig overveldende. Likevel var vi nødt til å bite tenna sammen og bestemme oss for hva vi hadde lyst til å selge, det kunne i prinsippet være nesten hva som helst. Forøvrig ble det å selge tjenester nedprioritert som et resultat av covid-19. Dermed begynte vi å drøfte og komme med ideer som kunne være gode og som folk ville være interessert i å kjøpe. Etter noen timer fastslo vi ideen om å selge kopper, artige kopper med print på. Vi ville selge kopper som enhver nordmann kunne kjenne en tilknytning til, dermed oppsto dialektkopp. 

Målsettinger og OKR
SMARTe målsettinger er spesifikke, målbare, attraktive, realistiske og tidsbestemte mål som enhver bedrift burde sette seg sammen med OKR. Mange av de største globale selskapene som Microsoft og Google benytter seg av dette, og de jobber kontinuerlig med å forbedre seg ved hjelp av disse målene. OKR er kjent som et styringsrett for høye målsettinger som sikrer fokus og stabil fremdrift på bedriftens aktiviteter. Allerede før vi hadde opprettet nettsiden vår, opprettet vi ulike mål. Hele veien har vi benyttet oss av styringssettet OKR. 

Du kan lese mer om OKR i mitt tidligere blogginnlegg (her). Her er slik vi satte opp våre OKR. 

Objective: en vellykket lansering av nettbutikken og tilegne oss ny kunnskap.

KR1: Oppnå 500 besøkende på nettsiden innen 1. juni (5/10)

KR2: Få 200 følgere på Instagram innen 1. juni (6/10) 

KR3: Få 20 abonnenter til nyhetsbrev innen 1. juni (7/10) 

Fase 2: Gjennomføring
Produktutvikling, domene, design og SoMe
Vi var begge to veldig entusiastiske rundt produktutviklingen. Det var vel bare for oss å finne bilder av noen kopper på nettet og trykke en tekst på disse. Dessverre var det ikke riktig så enkelt. Bildene som ligger på nett er naturligvis beskyttet med opphavsrett og da vi prøvde å trykke på tekst, endte koppene opp med å se lite profesjonelle ut. Årsaken var at teksten ikke bøyde seg rundt koppene. Vi møtte på vårt første ordentlige problem: hvordan kan vi starte markedsføringen rundt produktene våre når vi ikke har noe å markedsføre, annet enn et konsept? Likevel opprettet vi brukeren “dialektkopp” på både Facebook og Instagram. I løpet av de første dagene fikk vi omtrent 50 følgere, hvor alle var venner og familie. Senere måtte vi jobbe hardere for å øke følgertallene våre. 

Gjennom våre kanaler på sosiale medier, inkluderer vi følgerne våre ved å be dem komme med forslag til ulike dialekt ordtak. 

Etter opprettelsen av kontoene, brukte vi mye tid på plattformvalg, valg av domeneleverandør, nyhetsbrev samt. hvilket verktøy vi skulle bruke og hvilket design vi skulle velge. Ikke minst brukte vi lang tid på å skjønne hvordan vi brukte Shopify og hvordan vi samkjørte Shopify med domenet vårt.

Vi endte opp med å kjøpe domene gjennom webhuset. Verktøyet vi benytter oss av når vi sender ut nyhetsbrev, er Mailchimp. Vi endte opp med dette verktøyet fordi det virket noenlunde enkelt og oversiktlig å bruke, (særlig).

Den evige kampen 
Dette avsnittet kaller jeg “den evige kampen” for en grunn. Vi har brukt utallige timer på å designe nettsiden vår slik at den får det utseende vi ønsker. For oss var det veldig viktig at nettsiden var ren, oversiktlig og lys. Det skulle være enkelt å finne frem på nettsiden. Vi har prøvd ut mange forskjellige design, farger, bilder, kategorier, menyer og skrifttyper, likevel var det alltid noe som ble feil. Enten om det var kategoriene som forsvant fra forsiden, eller om det var ikonene for sosiale medier som stadig forsvant. Som nevnt hadde vi problemer med printet på koppene våre, vi hadde utfordringer med å få teksten til å forme seg rundt koppene. Etter god hjelp sitter vi igjen med et resultat som ble slik vi så for oss. 

I dag benytter vi oss at et design som vi er fornøyde med og som fremstilles som ryddig, oversiktlig og rent. Etter x-antall timer kan vi si oss noenlunde fornøyde. 

Markedsføring 
Sosiale medier 

Vår synlighet på sosiale medier vil hovedsakelig foregå på Instagram og Facebook. Vi velger disse plattformene fordi målgruppen vår er her og fordi det er relativt “enkelt” å tilegne seg flere følgere her. Vår utfordring på sosiale medier er å være nyskapende og ha interessant innhold. Vi ønsker at det innholdet vi poster er interessant, relevant og spennende for følgerne våre og ikke “bare for å poste noe”. 

E-postmarkedsføring 
E-postmarkedsføring gjennomføres som sagt via Mailchimp. Vi sender ut nyhetsbrev med rabattkoder, nyheter og informasjon til våre abonnenter. Det første som kommer opp når kundene klikker seg inn på nettbutikken vår, er en mulighet til å melde seg inn i nyhetsbrevet vårt. Vi har valgt å legge den inn automatisk med en gang, så kunden skal unngå å lete. 

Slik så vårt første nyhetsbrev ut:

Kunderservice 

God kundeservice prioriteres høyt. Vi vet selv hvor viktig det er. Vi ønsker å ha en enkel kommunikasjon med kundene våre, derfor er det mulig å chatte med oss på Messenger og Instagram, terskelen for å ta kontakt er trolig lavere på sosiale medier. Vi har også et eget kontaktskjema som kunder kan benytte seg av dersom de ønsker det. Vår mailadresse er å finne på både nettsiden vår, på Instagram og Facebook. I tillegg har vi også satt opp en egen chatboble på nettsiden. Denne dukker opp nederst i høyre hjørne. 

Konklusjon 

Dette var del 1 av hvordan vi bygget opp nettbutikken vår. Det er mange ulike elementer, der alle er like viktige. Noen “poster” har tatt lenger tid enn andre og vi sitter igjen med mye læring. I neste blogginnlegg kommer del 2 av loggen vår, der vi kommer til å skrive mer om gjennomføringen og sluttfasen. Kommer vi til å fortsette med nettbutikken når eksamen er levert? Stay tuned! 

One thought on “Logg del 1: fra ingenting til nettbutikk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *