Growth hacking

Denne uken har vi fått en oppgave om å skrive om growth hacking. Hvordan fungerer det? Og hva er det som er så genialt med det? Jeg ønsker også å finne ut hvordan PayPal lyktes og ble en sterk konkurrent på markedet. 

Hva er growth hacking? 

Growth hacking kalles når en bedrift kjører tusenvis av eksperimenter i året. De har aldri en hvileperiode og jobber alltid med å utvikle seg. Growtch hacking er en strukturert tilnærming til å finne smartere og mer effektive måter å drive vekst på. Fokuset er ikke bare på å få kunden til å kjøpe produktet, men på selve kundereisen og se etter muligheter for å utvikle den. 

Du tar mest sannsynlig i bruk google når du skal søke opp noe, enten du er på utkikk etter feriedestinasjon eller generell fakta. Når du tar i bruk denne søkemotoren vil det da dukke opp annonser fra forskjellige bedrifter øverst. Disse annonsene er betalt for og det er bedriften selv som betaler for plassen sin. Disse prisene er høye og kan koste flere tusen kroner. Hvordan kan da nyoppstartede bedrifter, som ikke har en stor økonomisk kapital, klare å konkurrere mot de store bedriftene på markedet? 

Growth hacking er fremtidens markedsføring. Det handler i stor grad om å tenke utenfor den tradisjonelle markedsføringen, du er nødt til å se på nye muligheter og måter ting kan gjøres på. Ikke alle har store budsjetter for å drive store markedsføringskampanjer og må tenke kreativt, analysere og teste for å skape oppmerksomhet rundt tjenesten. 

Det beste er å levere et produkt som er bra og dermed ønsker kundene å kjøpe det. Man må legge vekt på at produktet i seg selv sikrer vekst, ikke markedsføringen og om produktet er bra vil det automatisk markedsføre seg selv. Målet er å ha et produkt som kundene frivillig deler videre til venner, bekjente og sine sosiale plattformer. 

Hvorfor burde man bruke Growth hacking? 

Det er flere gode argumenter for hvorfor en bedrift burde bruke det. En av grunnene er at man finner nye måter å øke kundeantallet på og hvordan hindre kundefrafall. Arbeidssystemet blir også mer effektivt og raskere ved bruk av growth hacking. Arbeidet er mer datadrevet, dermed med håndterlig for flere parter. 

PayPal + eBay = suksess 

Alt startet med eBay. De tillot selgerne å nevne de alternative betalingsmulighetene, som de var villige til å godta. Over tid godtok flere og flere PayPal. Problemet i starten var at PayPal ikke var et standard betalingsalternativ for kundene, så de måtte fysisk skrive inn «PayPal» flere steder. PayPal begynte etterhvert å legge merke til at de ble mer og mer populære blant eBay-brukerne, så de inngikk etterhvert en avtale med eBay. Dette førte til at selgerne kunne bruke PayPal-logoen hvis de godtok betalinger gjennom den. Resultatet var at PayPal-logoen ble vist side om side med andre etablerte betalingsmuligeheter som Visa og MasterCard. 

Dette var starten på noe bra for PayPal. Etter at de fikk logoen sin på andre store bedrifter, sendte det ut signaler til konkurrentene om at de var å regne med på markedet. Dette styrket merkevaren deres. Etterhvert godtok flere og flere selgere betaling gjennom PayPal, so sørget for flere kunder måtte lage PayPal konto. For å vokse enda mer, implementerte de en dobbel side som ga brukerne en mulighet til å invitere venner til å lage seg en bruker også. Som en belønning for å ha «rekruttert» nye brukere, ga de en pengesum til både den gamle og den nye brukeren. Denne strategien resulterte i en daglig økning på mellom 7-19 % og 100 millioner nye brukere. 

Så hvordan påvirket dette PayPal? Partneren deres, eBay, ble så imponert at de kjøpte PayPal for 1,5 billion dollar. 

Fortsatt usikker på hvordan growth hacking fungerer? Sjekk ut denne videoen:

Kilder:

https://www.fullstakk.no/growth-hacking

https://medium.com/better-marketing/7-growth-hacking-techniques-that-will-skyrocket-your-growth-c562b4a0dc63

Be the first to reply

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *