Hvordan bygge en merkevare fra start

Denne uken har vi igjen blitt utfordret av Karl Philip Lund til å skrive ett nytt blogginnlegg. Denne gangen ble vi bedt om å finne et velskrevet dybdeinnlegg på engelsk som omhandler digital markedsføring, oversette det til norsk og forbedre det. 

Jeg har valgt ut et innlegg skrevet av Hiten Shah. Shah laget merkevaren KISSmetrics og har skrevet flere spennende innlegg om det aktuelle temaet. Shah skriver om hvordan bygge opp en god merkevare og hva som er viktig i forhold til å ta en plass i minnet til målgruppen. Fokuset i artikkelen er på hva som er avgjørende for å ta plass i kundens hode, men også at repetisjon og nyheter er viktige faktorer. Det kommer frem at det også er viktig å bygge sin egen merkevare, for å kunne bygge bedriftens merkevare.

Det originale innlegget finner du på Hiten Shah sin blogg.

Merkevarebygging

Under Leo Widrich sine første måneder som medeier i Buffer, skrev han to-tre gjesteinnlegg på bloggen hver dag. Han startet i bedriften i januar 2011, og innen april hadde han fått merkevaren deres omtalt i over 100 blogger. Innen 19 måneder hadde de over 100 000 brukere. 

Det Leo gjorde kallet folk for «innholdsmarkedsføring», «kundeoppkjøp» og «gjør ting som ikke skalerer», men som savner det større bildet. 

På ni korte måneder bygde Leo, Buffer til et meningsfylt merke! 

Viktigheten av en god merkevare 

Har du noen gang tenkt på hvorfor Amazon er så avhengighetsskapende? Jo, fordi de har tatt et stykke av hjernen vår. Hver gang vi tenker på å kjøpe et hva som helst slags produkt, er mange sin første tanke å gå på Amazon og få det til den laveste prisen på markedet. Grunnen til at mange tenker det, er fordi prosessen for å kjøpe produktet er enkel. Du åpner appen, klikker to ganger og du har varen hjemme innen to dager senere. 

I startfasen av en merkevarebygging er målet å få direkte, ikke tildelte besøkende, som klikker inn på nettsiden ditt. Dette er en målgruppe som besøker nettstedet ditt uten grunn, utenom at du har tatt en liten bit av hjernen deres. Målgruppen hadde en tanke om hva de var på utkikk etter og det trigget de til å besøke nettsiden din, for å finne det de er på utkikk etter. 

På lang sikt betyr det at merkevaren din sprer seg. Når merkevaren har fått en plass i målgruppens hode, tenker de på deg når behovet oppstår og det betyr at sjansen er stor for at de nevner merkevaren din til kjente og dermed sprer budskapet om merkevaren seg. 

Derfor er det viktig å bygge merkevaren din. Hvorfor? Jo, fordi man må hoppe av den tredemøllen som ikke fører til vekst og danne din egen vei for å vokse og lykkes i markedet. Det er lett for å havne på en sti der alle andre er, som ikke fører til vekst og som gjør at du som merkevare ikke skiller deg ut.

For å bygge merkevaren din fra start, trenger du to ting: nyheter og repetisjon.

Nyhet

«Nyhet: kvaliteten på å være ny, original eller uvanlig».

Siden 1999 har 37signals (nå Basecamp) skrevet om hva de gjør, hvorfor de gjør det og hvordan de tenker å bygge virksomheten sin. På den tiden, var det uvanlig å tenke så detaljert og få delte informasjon om det. Ingen delte hvordan de balanserte det å lage et produkt med rådgivning fra andre, eller hvordan de testet opp mot SaaS virksomheten. SaaS gir brukere mulighet til å koble opp og bruke skybaserte apper over internett, som for eksempel e-post.

SaaS er avgjørende for å skape nyheter rundt merkevaren. Det blir gjort ved å dele, utdanne og hjelpe andre mennesker å lære. Bedriften leier bruken av et program for merkevaren, og målgruppen din kobler til over nett via en nettleser. 

Her kan du lese hvordan de definerte nyhetene til merkevaren deres tidlig i KISSmetrics:

«Vi vil dele hvilken som helst merkevare og alles markedsføringsanalyser, så lenge det var av høy kvalitet og virker nyttig». 

KISSmetrics ønsker å bli definert som en merkevare som er hjelpsom overfor andre bedrifter. Twitter kontoen deres har blitt en «go-to» profil for markedsførere, som ønsker å lære mer om analyser. Over tid har Twitter profilen vokst til 200 000+ følgere, der all informasjon er gratis for følgerne. 

Slik definerte Leo, Buffer’s merkevare sine nyheter:

Hvordan kan man gjøre det bra på Twitter, både med og uten økonomisk støtte

Over tid tilførte de mer nyheter i merkevaren sin, med en vitenskapelig tilnærming til lykke og produktivitet. De la ikke skjul på selskapets sine nyheter, dermed var de i stand til å holde nyheten fersk og langvarig. Dette på grunn av at den kom fra et autentisk og ekte sted. 

For å bygge en sterk merkevare, kan du ikke bare fokusere på nyheter. Du må faktisk sette det ut i livet og skape en ny opplevelse for mennesker. 

Repetisjon

For å få plass i hodet til målgruppen, må du komme i hodet deres gjentagende ganger, for å bli værende der. Du trenger å repetere informasjonen. 

Nøkkelen til innholdsmarkedsføring er: 

«Innhold kan være en Tweet, et Facebook-innlegg, et blogginnlegg eller hva som helst som kan produseres og distribueres gjentatte ganger».

Et godt innhold kan føre til at merkevaren eskalerer til nye høyder, både når det gjelder det uendelige antall mennesker som kan konsumere innholdet og de utallige måtene innhold kan pakkes og produseres. Det er det som skaper repetisjon, som igjen skaper merkevaren.

Når Leo snakker om sin gjesteblogging strategi, understreker han viktigheten av å putte kvantitet over kvalitet. Med andre ord:  

«Folk overvurderer ofte merkevaren og undervurderer repetisjonen av merkevaren».

Måten Leo lyktes var ved å holde innholdet smalt og holde fullt fokus på å lykkes på Twitter. Han hadde fullt fokus på repetisjon og skaffet over 15 gjesteinnlegg på profilen, som resulterte i at Buffer ble et godt eksempel på de beste måtene å bruke Twitter. 

Eksempel på god repetisjon

Hos Quick Sprout bygde de et merke gjennom medgründeren Neil Patel. De satte nesten identiske bilder av ansiktet hans på fremsiden, på sideloggen på bloggen, på Twitter, hans personlige side og flere steder. All den repetisjonen lager automatisk et inntrykk som målgruppen husker og som får en plass i hode til målgruppen. 

Flere eksempler på repetisjon som bygger merkevaren sterkere

Hos AdEspresso drikker alle medlemmene i hvert team, espresso. De bruker også de samme bildene på kryss av Facebook og Twitter profilene deres. Som medeier Armando Biondi sa er «lav intensitet frekvens som bygger merkevarer og selvtillit». Han kreditterer repetisjonen for å få dem fra 0 til 1 million dollar+ i årlige gjentatte inntekter. 

Hos ReadMe bruker de ugle-maskoten sin overalt på hjemmesiden. De bruker den også på sine sosiale medier kanaler, hvor de kommuniserer med kundene og de har uglen overalt på kontoret. Igjen; all repetisjon lager automatisk et inntrykk og får en plass i minnet. 

Den beste måten å bygge en merkevare, begynner med DEG!

I oppstartsfasen av en merkevare, er du det beste merket du kan bygge for bedriften din. Dette er fremgangsmåten som har fått mennesker som Jason Fried, Neil Patel og Leo Widrich til å bygge både personlig merkevarebygging og bedriftens merkevare fra start. 

  • Nyheter er basert på det som inspirerte deg til å starte virksomheten. 
  • I startfasen er repetisjon enkelt og viktig. Folk liker historier og de vil alltid høre om hvorfor du startet bedriften og merkevaren.

Ved å gjøre disse punktene, samler du den kollektive stammen din rundt deg og merkevaren. Dette fører igjen til at du begynner å sitte i folks hoder og hukommelse. Gjennom repetisjon og gode nyheter, kan du ta enda mer plass i hodet. 

Før du vet ordet av det, tenker målgruppen godt om deg og bedriften din. Og når de tenker på deg når behovet oppstår, hos seg selv eller i prat med andre, vil man dele den informasjonen eller produktet til merkevaren. 

Å bygge en merkevare handler om mer, enn at logoen din pryder varer. Det handler om å lage historier, som mennesker sitter igjen med. Produktet og selskapet ditt eksisterer for å tilfredsstille et behov for kunden og målet er at produktet ditt kan hjelpe dem å lykkes. 

Det er flere verktøy og produkter i SaaS i dag enn noen gang før, som kreves for å kunne gjøre en helhetlig jobb. Men til syvende og sist er det merkevaren din som skiller ditt produkt, fra konkurrentenes produkt i kundens hukommelse. Merkevaren er det du trenger å fokusere på for å kunne konkurrere i dagens overfylte markeder. 

Kilder:

https://azure.microsoft.com/nb-no/overview/what-is-saas/

http://paulgraham.com/ds.html

https://blog.bufferapp.com/5-key-lessons-we-learned-from-pivoting-our-blog

https://www.quicksprout.com

http://adespresso.com

https://readme.com

One thought on “Hvordan bygge en merkevare fra start

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *