Hvordan lage en god LinkedIn profil?

Vi er i gang med tredje modul i Digital Markedsføring og e- handel er emnet, som foreleser Karl Philip skal ta oss gjennom. I dette emnet skal vi lære om hvordan vi oppretter og implementerer vår egen netthandel, samt hvordan man lager en oversiktlig og god LinkedIn profil. Jeg ser frem imot å lære mer om hva jeg som student kan få igjen av jobbmuligheter, ved å ha en god LinkedIn profil og ikke minst erfaringen med å opprette og drifte en nettbutikk. 

I første forelesning som foregikk via Zoom presenterte tre gjesteforelesere og tidligere studenter deres løsninger av emnet, innblikk i hvordan de gikk frem for å løse oppgavene og erfaring rundt dette. 

Denne forelesningen inspirerte oss som studenter. I dette innlegget vil jeg skrive om temaet som Julie E. Melbye Foss snakket om, prosessen for hvordan man blir attraktiv på LinkedIn for potensielle arbeidsgivere. 

Personlig merkevarebygging

Personlig merkevarebygging er måten man skiller seg ut blant konkurrentene. Personlig merkevarebygging er dine personlige kvalifikasjoner som for eksempel styrker og viktige personlige egenskaper, som kan gi en verdi for en potensiell arbeidsgiver. Dette er elementer som man ønsker å få frem, for å vise egenskaper som gjør deg spesiell og attraktiv. Din personlige merkevare er ditt rykte, kombinert med personlige egenskaper, verdier, drivere og styrker som du kommuniserer utad. Fokus på å bygge sin egen merkevare er et sikkert konkurransefortrinn, i forhold til at den potensielle arbeidsgiveren allerede vet mye om deg.  

Hvordan kapre drømmejobben ved bruk av LinkedIn

Ved å bygge en digital identitet, fremstår du som en engasjert student og som igjen gjør deg attraktiv på jobbmarkedet. Julie presenterte i forelesningen en firestegs- prosess, for hvordan man blir attraktiv på LinkedIn og som jeg nå skal gå gjennom stegvis.

Steg 1: Optimalisere profil

Hva kjennetegner en god LinkedIn profil?

1.førsteinntrykk

Et godt første inntrykk kan være avgjørende for om en potensiell arbeidsgiver finner deg interessant. Derfor er det viktig å få frem tydelig hvem du er, hva du jobber med og hva du kan tilby av faglig og sosial kompetanse. Det er også viktig å få frem øverst i profilen hva slags tittel du har, for eksempel «markedsføringsstudent med fordypning innen Digital Markedsføring». Hva slags profilbilde du har påvirker også førsteinntrykket, i forhold til om du har et godt individuelt bilde kontra om du har et gruppebilde.

2. Profilbilde

Det er viktig å ha et oppdatert og godt bilde av seg selv. Som sagt har det mye å si for første inntrykket, men du fremstår også mye mer profesjonell. Et gruppebilde med flere gjør det vanskelig for de som besøker profilen din å vite hvem som er deg, så velg et bilde der du er i fokus. 

3. Kontaktinformasjon

Kontaktinformasjonen din er viktig å holde oppdatert til enhver tid. Om du har endret mailadresse, men ikke lagt den inn i kontaktinformasjonen kan du risikere å gå glipp av en god jobbmulighet. 

4. Sammendrag

Sammendrag er det som ligger under profilbildet ditt. Her har man mulighet til å vise sin kompetanse, styrker som person, hva som motiverer deg og hvilke erfaringer du har. I dette sammendraget er det fokus på å skryte av seg, selv ved å legge frem hva du er god til og hva du kan bidra med. 

5. Arbeidserfaring og utdanning

For potensielle arbeidsgivere er utdanning og erfaring, noe som er viktige kriterier. Under dette punktet er det viktig å legge frem all erfaring man har, for all erfaring er GOD erfaring. Innenfor de fleste studier, jobber og verv er det mulig å trekke linjer. Det er også lurt å legge til hvor langt du er kommet i utdanningsløpet, så en potensielle arbeidsgiveren vet hva de kan forvente av deg med tanke på faglig kompetanse. 

Oppdatert studieløp.

6. Ferdigheter

Her er det fint å legge inn ulike sertifiseringer man har gjennomført, for å vise hva du kan tilby. Nøkkelegenskaper er også viktig å fremheve her, for å vise hva du er spesielt god på og som du føler at du mestrer best. 

Eksempel fra min egen profil, der jeg har lagt inn alle sertifiseringene mine.

7. Anbefalinger

Anbefalinger fra tidligere arbeidsgivere er veldig verdifullt, som gir et inntrykk av hvordan du er som person.

8. Interesser og aktivitet

Ved å legge inn dine interesser, kan du lettere komme i kontakt med folk som deler de samme interessene og aktivitetene. Du får mulighet til å melde deg inn i spesifiserte grupper, som sørger for at du kan holde deg faglig oppdatert. 

Steg 2: Bygg nettverk

Hvem vil du ha i nettverket ditt? Hvem er de? Her er det lurt å lage noen personas for å danne et bilde av hvordan de du ønsker å komme i kontakt med, ser ut.

Hva interesserer de seg for? Finn temaer som er interessante for de du målretter deg imot. 

Hva jobber de med? Finn ut hovedoppgavene, hva de jobber spesifikt med og for hvilket firma. 

Så til det siste og mest kritiske punktet; Hva kan du hjelpe de med? Hvorfor skal de ansette deg? Da kan det være lurt å lage noen salgspunkter om seg selv, som for eksempel at du er veldig kreativ.

Steg 3: Produser og publiser

Nå skal du fange interessen til den potensielle arbeidsgiveren. Det er ingen tvil om at det er gode muligheter for å bli lagt merke til, ved å være aktiv og ha en god LinkedIn profil. Under dette steget må du produsere innhold og ikke holde tilbake på noe. Du kan skrive om verdiene dine, drømmer, hva du har lært på studiet og/eller hvordan du har lært deg det du kan. 

Så skal du publisere det du har laget. Her gjelder det å ikke være redd for å publisere og være  hele tiden. Har du lyst å bli lagt merke til, er du nødt til å ta initiativ selv. Dermed må man være aktiv ved å publisere blogginnlegg, LinkedIn artikler, videoer og annet relevant fag nytt. 

Steg 4: Direkte kontakt 

I det siste steget skal du hoppe i det og kommer i kontakt med de du ønsker å snakke med. Du starter med å lage en oversikt over de du ønsker å kontakte. Så sender man en forespørsel til de man ønsker og legger ved en melding om hvorfor du kontakter de. Meldingen kan man formulere enkelt med hvordan du fant personen eller noe du har lagt merke til ved denne personen, som du finner interessant.

Dette er uten tvil gode steg og tips som Julie kom med. Det er prosesser som nødvendigvis ikke tar så mye tid på å gjennomføre, men som kan gi deg mye i fremtiden i form av en potensiell arbeidsplass og drømmejobben. 

Kilder:

https://www.ledernytt.no/personlig-merkevarebygging-viktigere-enn-du-tror.5152072-112372.html

One thought on “Hvordan lage en god LinkedIn profil?

  1. Hei, Andrea!
    Veldig fint innlegg om LinkedIn. Lengden på innlegget ditt er veldig bra, og innlegget har en generelt fin oppbygging. Jeg har dog noe småpirk som gjør at dette innlegget kan bli enda bedre 🙂
    1. Du har noen små skrivefeil/orddelingsfeil som enkelt kan rettes opp.
    2. Noen av setningene dine er litt lange og kan derfor bli litt rare/vanskelige å forstå/lese riktig.
    3. Teksten din kan gjerne være litt mer inn i detalj, eller bør kanksje inkludere litt tips og triks utover det du allerede skriver. Kom gjerne med eksempler eller lignende for å hjelpe leseren på vei til å lage en god LinkedIn-profil 🙂
    4. Bruk gjerne litt flere bilder som viser til hva du snakker om, gjerne screenshots eller lignende for å vise hva du mener er gode eksempler. De illustrasjonene du nå bruker føler jeg ikke støtter ordentlig oppunder det du prøver å få frem i teksten din, prøv å få bildene til å komplimentere det du skriver!

    Du er på god vei til å skrive et ordenltig godt kvalitetsinnlegg. Bra innsats – stå på videre! 😀

Legg igjen en kommentar til Beate Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *